Public Artwork

La Montagne des jours

Gilbert Boyer, La Montagne des jours, 1991. © Gilbert Boyer
Gilbert Boyer, La Montagne des jours, 1991
Gilbert Boyer, La Montagne des jours, 1991. © Gilbert Boyer
Location:
Mount-Royal Park, Olmsted road, Montréal, QC, Canada
Artwork creator(s): 
Boyer, Gilbert
Text author(s): 
Boyer, Gilbert
Installation year: 
1991
Description: 
These five discs lying on the ground along the trails of Mount-Royal. These discs are hardly visible from afar, they are based sometimes with soil and leaves. In winter, they are imperceptible as covered with snow. It is difficult to detect, since there is no evidence to indicate the presence of the work. Text etched sandblasted on the surface. Most of the text is placed in concentric circles. Sometimes the text from the center of the circle and sometimes from the outside. Words or short forms are not in concentric circles but diagonals other sentences.
Text of the artwork: 

Disc on the coast placid (behind the statue):

Deux trois étoiles, une boule de brume autour de la lune / Ça va on a au moins un quart d’heure avant qu’il arrive. Il va nous rejoindre au vieux peuplier / Dimanche Lundi Mardi Mercredi Jeudi Vendredi  Samedi/ Avant promet de ne rien dire à personne, c’est un secret. Tu es au courant de ces histoires qu’il raconte tout le temps à tout le monde, et bien...

Disc near the stairs under the observatory:

Je ne me rappelle même plus pourquoi ? / Pas loin d’ici, Charles et moi, on s’était chicané / Moi, j’aime toujours ça venir sur la montagne, ça me fait du bien / Toute la vie / Le rocher /Ah ! Une percée de soleil. Je te l’avais dit, non ? On fait le grand tour / Une pluie fine

Disc near beaver Lake :

Veux-tu aller te balancer ? Le premier arrivé moi je peux monter plus haut que le ciel / Des poissons rouges ! Il y en a plein ! / Mais… l’hiver, où ils vont ? / Hé ! T’as une coccinelle sur l’épaule / Non enlève la pas ça porte chance

Disc near the shelter:

Tu vas m’écrire souvent ? / À tous les jours / des fois je ferme les yeux, j’imagine que je suis là-bas. tu souris. Tu sais, ça me manque beaucoup / Oui. Moi aussi ça fait longtemps que je ne suis pas retourné. Bientôt… tu aurais dû m’amener ici avant / Le vent dans les feuilles / Appuyées à un arbre / Des tâches de lumière

Disc near the turn of Radio-Canada (on top of the mountain):

On va passer par le chemin de la dame, je vais te montrer quelque chose / Écoute… faudrait y aller, c’est à la veille de tomber / Tonnerre / De temps en temps. je lève les yeux, il y a le paysage. Comme ça, je fais durer le plaisir / C’est beau non ? Quand je veux lire les dernières pages d’un bon livre, je m’installe ici / loin / Loin / Loin / Voler au-dessus de la montagne jusqu’à s’endormir

Event date(s): 
1991

Dimensions:

Depth: 
0.08 m
Diameter: 
1.25m
Note(s): 

Inscription on each disk: G. BOYER 1991

Document(s): 

100 Days of Contemporary Art

Baele, Nancy (1991).  100 Days of Contemporary Art. The Ottawa Citizen . (August 27), p. E6

Trust: An Interview with Bruno Dupont

Boyer, Gilbert (1996).  Trust: An Interview with Bruno Dupont. Art and Design. vol. 11, no. 1-2, p. 49-55

Two Current Shows Ask Some Basic Questions About Public Art

Ducan, Ann (1991).  Two Current Shows Ask Some Basic Questions About Public Art. The Gazette. (August 24), p. J1

Gilbert Boyer

Hixson, Kathryn (1991).  Gilbert Boyer. Arts Magazine. vol. 66, no. 3, p. 87

Gilbert Boyer: le langage de l’art : pour une langue en migration/The Language of Art - For a Language in Migration

Debat, Michelle (2005).  Gilbert Boyer: le langage de l’art : pour une langue en migration/The Language of Art - For a Language in Migration. Parachute. no. 120 (Octobre-Décembre) , p. 72-91

Cent Jours, Visions 91: Centre International d'Art Contemporain, Montreal

Hixson, Kathryn (1991).  Cent Jours, Visions 91: Centre International d'Art Contemporain, Montreal. New Art Examiner. vol. 19, p. 31-32

When the whole is less than the sum of its art ART REVIEW. The work is generally of high quality in Montreal's 1991 Cent Jours, but the exhibition ultimately fails to fulfil its theme

Taylor, Kate (1991).  When the whole is less than the sum of its art ART REVIEW. The work is generally of high quality in Montreal's 1991 Cent Jours, but the exhibition ultimately fails to fulfil its theme. The Globe and Mail. (August 24), p. C11