Œuvre d'art public
Scenic View
Soper Creek Park (terrain sur lequel se situe le VAC et qui est employé pour exposer des œuvres en plein air)
Installation de quatre présentoirs où l'on voit du texte et une image
Texte par Anne O’Callaghan
AMERICAN BEECH – FAGUS GRANDIFOLIA
AMERICAN HORNBEAM – CARPINUS CAROLINIANA
BLACK SPRUCE – PICEA MARIANA
BLACK ASH – NIGRA MARSH
CHALK MAPLE – ACER LENCODERME
EASTERN HEMLOCK – TSUGA CANADENSIS
EASTERN WHITE – CEDAR – THUJA ACCIDEMTALIS
ENGLISH OAK – QUERCUS ROBUR
GRAY OAK – QUERCUS RUBRA
HAZEL ALDER – ALNUS SERRULATA
JUNIPER – JUNIPERUS COMMUNIS
NORWAY MAPLE – ACER PLATANOIDES
PAPER BIRCH – BETULA PAPYRIFERA
RED MAPLE – ACER RUBRUM
RED SPRUCE – PICEA RUBENS
SILVER MAPLE – ACER SACCHARINUM
SLIPPERY ELM – ULMUS RUBRA
SMOOTH SUMAC – RHUS GLABRA
STAGHORN SUMAC – RHUS TYPHINA
STRIPED MAPLE – ACER PENSYVANICUM
TREMBLING ASPEN – POPULOUS TREMULOIDES
WHITE ASH – FRAXINUS AMERICANA
WHITE OAK – QUERCUS ALBA
WHITE PINE – PINUS STROBUS
YELLOW BIRCH – BETULA ALLEGANIENSIS
THE ROAD OF THE
PAST AND FUTURE
POINTS PLACES IN
THE IMAGINATION
Texte par Victor Coleman
The son is a continuation of a line
unbroken since the fall of man
stretching out over the perceived horizon
to mark the integument
that lies on both sides of the littoral
where the bones of amphibious corpses
pile up resemblances along the beaches
unworldly cacophony of ghosts in the landscape
passing through trees as small animals bent
on their own destruction
Sometime tadpole . sometime toad
shape-changers licking their entrails
& recalling the long climb out
of boxes with popped locks
as the ebb tide sucks sand from under rocks
the size of the animal
which has nothing to do with its place in the order
it glides through the classifications
that separate it from all others
the small animals speeds
bored to death with species
shedding its skin to shape new life
dead cells in the swamp of the instant
- L’œuvre fut exposée dans le cadre du programme d’art public «Art on Public Lands Project» à Soper Creek Park, organisé par le Visual Arts Centre of Clarington.
- «The audio component of Scenic View was recorded on an HHB MDP500 mini-disk recorder, edited on a SAFDiE workstation with noise reduction through a CEDAR DNS1000 unit.» (Rodgers2002, s.p.)
- La voix narrative masculine dans la piste sonore est celle du poète Victor Coleman.
- Le texte d’O’Callaghan consiste de termes familiers anglais, d’arbres en voie de disparition ou disparus et de leurs termes techniques équivalents en latin. Exemple : «Norway Maple – acer platanoides».
- Norman Verrall, technicien de son, a travaillé à la création de la piste sonore accompagnant l’installation. Biographie dans Scenic View 2001 to 2002: Anne O’Callaghan (Rodgers2002).
- L’œuvre est en cours d’être reconfigurée. (Échange avec l’artiste).
- Cette œuvre, en raison de sa nature in-situ, n’a aucun historique au-delà de l’exposition au VAC.
Dimensions:
«Terrific at Both Ends» dans Coleman, Victor, Corrections : rewriting six of my first nine books, Toronto : Coach House Press, 1985, 247 p.