Œuvre d'art public

Scenic View

Anne O’Callaghan, Scenic View, 2001
Anne O’Callaghan, Scenic View, 2001
Anne O’Callaghan, Scenic View, 2001
Location:
Visual Arts Centre of Clarington, 143 Simpson Avenue, Bowmanville, ON, Canada
Artwork creator(s): 
O’Callaghan, Anne
Text author(s): 
Coleman, Victor
Installation year: 
2001
Remarks on location: 

Soper Creek Park (terrain sur lequel se situe le VAC et qui est employé pour exposer des œuvres en plein air)

Description: 

Installation de quatre présentoirs où l'on voit du texte et une image

Text of the artwork: 

Texte par Anne O’Callaghan

AMERICAN BEECH – FAGUS GRANDIFOLIA

AMERICAN HORNBEAM – CARPINUS CAROLINIANA

BLACK SPRUCE – PICEA MARIANA

BLACK ASH – NIGRA MARSH

CHALK MAPLE – ACER LENCODERME

EASTERN HEMLOCK – TSUGA CANADENSIS

EASTERN WHITE – CEDAR – THUJA ACCIDEMTALIS

ENGLISH OAK – QUERCUS ROBUR

GRAY OAK – QUERCUS RUBRA

HAZEL ALDER – ALNUS SERRULATA

JUNIPER – JUNIPERUS COMMUNIS

NORWAY MAPLE – ACER PLATANOIDES

PAPER BIRCH – BETULA PAPYRIFERA

RED MAPLE – ACER RUBRUM

RED SPRUCE – PICEA RUBENS

SILVER MAPLE – ACER SACCHARINUM

SLIPPERY ELM – ULMUS RUBRA

SMOOTH SUMAC – RHUS GLABRA

STAGHORN SUMAC – RHUS TYPHINA

STRIPED MAPLE – ACER PENSYVANICUM

TREMBLING ASPEN – POPULOUS TREMULOIDES

WHITE ASH – FRAXINUS AMERICANA

WHITE OAK – QUERCUS ALBA

WHITE PINE – PINUS STROBUS

YELLOW BIRCH – BETULA ALLEGANIENSIS

 

 

THE ROAD OF THE

PAST AND FUTURE

POINTS PLACES IN

THE IMAGINATION

 

 

Texte par Victor Coleman

The son is a continuation of a line
unbroken since the fall of man
stretching out over the perceived horizon
to mark the integument
that lies on both sides of the littoral

where the bones of amphibious corpses
pile up resemblances along the beaches
unworldly cacophony of ghosts in the landscape
passing through trees as small animals bent
on their own destruction

Sometime tadpole . sometime toad
shape-changers licking their entrails
& recalling the long climb out
of boxes with popped locks
as the ebb tide sucks sand from under rocks
the size of the animal

which has nothing to do with its place in the order
it glides through the classifications
that separate it from all others
the small animals speeds
bored to death with species
shedding its skin to shape new life
dead cells in the swamp of the instant

Text theme: 
Espèces d’arbres en voie de disparition ou disparues (texte de O’Callaghan); mort des espèces (texte de Coleman)
Artwork theme: 
Disparition d’espèces d’arbres, perte, mémoire, histoire
History: 
  • L’œuvre fut exposée dans le cadre du programme d’art public «Art on Public Lands Project» à Soper Creek Park, organisé par le Visual Arts Centre of Clarington.
  • «The audio component of Scenic View was recorded on an HHB MDP500 mini-disk recorder, edited on a SAFDiE workstation with noise reduction through a CEDAR DNS1000 unit.» (Rodgers2002, s.p.)
  • La voix narrative masculine dans la piste sonore est celle du poète Victor Coleman.
  • Le texte d’O’Callaghan consiste de termes familiers anglais, d’arbres en voie de disparition ou disparus et de leurs termes techniques équivalents en latin. Exemple : «Norway Maple – acer platanoides».
  • Norman Verrall, technicien de son, a travaillé à la création de la piste sonore accompagnant l’installation. Biographie dans Scenic View 2001 to 2002: Anne O’Callaghan (Rodgers2002).
  • L’œuvre est en cours d’être reconfigurée. (Échange avec l’artiste).
  • Cette œuvre, en raison de sa nature in-situ, n’a aucun historique au-delà de l’exposition au VAC.

Dimensions:

Height: 
0.71m
Width: 
0.5m
Depth: 
0.5 m
Note(s): 

«Terrific at Both Ends» dans Coleman, Victor, Corrections : rewriting six of my first nine books, Toronto : Coach House Press, 1985, 247 p.

Document(s): 

Scenic View 2001 to 2002: Anne O’Callaghan

Rodgers, Margaret (2002).  Scenic View 2001 to 2002: Anne O’Callaghan. Bowmanville : Visual Arts Centre of Clarington

Anne O'Callaghan: Scenic View

McElroy, Gil (2002).  Anne O'Callaghan: Scenic View. Espace. no. 59 ((Printemps-Spring)) , p. 43